Voice & Physique


IMG_2554-2bsmallINTRODUCTIE

In 2006 ben ik begonnen met de ontwikkeling van een methode die ik “Voice & Physique” heb genoemd. Deze methode gaat over het ondersteunen van de stem door middel van een goed fysiek bewustzijn en door dat bij te laten dragen aan de kwaliteit van het zingen. Naast het creëren van een gezonde houding van het lichaam tijdens het zingen bevat deze methode drie belangrijke met elkaar verbonden begrippen: energie, concentratie en focus. Door het gebruik van verschillende oefeningen wil ik ervoor zorgen deze begrippen te verbinden om zo deze eenheid te realiseren tijdens repetities en uitvoeringen.

HOE DE METHODE ONTSTOND

Voordat ik deze methode ontwikkelde werkte ik al met veel verschillende soorten koren. Ik merkte op dat veel van de zangers binnen de koren zongen zonder energie of focus. Natuurlijk hadden de dirigenten van deze koren dat vaak zelf ook in de gaten maar konden de situatie niet veranderen door alleen maar te zeggen dat er meer energie en focus nodig was. De vraag bleef dus…hoe? Op dat moment probeerde ik de zangers uit te leggen hoe hun de energie en focus konden veranderen vanuit het standpunt van beweging. Dit was geheel nieuw voor koorzangers door dat het een totaal nieuwe discipline voor ze was. Na een tijdje besloot ik om me te specialiseren in dit onderwerp doordat ik allerlei vragen ontving vanuit verschillende hoeken uit de koorwereld. Al het voorgaande vond uiteindelijke zijn focus in een methode die ik nu gebruik in de master classes die ik geef en bij de zangers en dirigenten met wie ik werk.

VOOR ZANGERS EN DIRIGENTENIMG_9610

Recentelijk ben ik mijn methode ook gaan gebruiken met dirigenten in verband met de fysieke ondersteuning die nodig is tijdens het dirigeren. Veel dirigenten bouwen spanning in hun lichaam op tijdens het dirigeren. Ze proberen niet alleen de volledige aandacht van het koor vast te houden maar leiden het koor ook daar allerlei soorten dynamiek en sferen. Om dit te kunnen doen hebben ze een gezonde fysieke conditie nodig om blessures en stress te voorkomen. In privé sessies werk ik aan het opbouwen van dynamische kracht; een balans vinden tussen spanning en ontspanning door middel van het gebruik van de basis van mijn methode. Het is van belang dat de dirigent een goed fysiek voorbeeld is voor zijn of haar koor. Mensen kopiëren de lichaamstaal waarmee ze geconfronteerd worden. Dus wat kan er beter zijn dan ze net zo goed en gezond te laten zingen als dat u dirigeert.

DE ZANGER HOEFT NIET TE DANSEN!

Het is belangrijk om te begrijpen dat “beweging” een beter passend woord is dan “dansen” als het goed om werken met koren op een podium. In het verleden zijn er vaak crossovers geweest tussen beweging/dans en koorzang maar meestal met dansers die weinig weten van het stemapparaat. Dit resulteert vaak ik frictie doordat de beweging de stem totaal niet ondersteunde. Het is dus een groot verschil of je werkt met zangers vanuit een dans oogpunt of vanuit een bewegingsoogpunt.

De zanger hoeft niet te dansen! Hij hoeft alleen zijn lichaam te leren kennen om zo een connectie te maken tussen zijn stem en zijn fysiek. Als de zanger zit of staat tijdens het zingen, dan zou hij zijn hele lichaam kunnen gebruiken ter ondersteuning van zijn stem. Dit zal niet alleen effect hebben op de kwaliteit van het zingen tijdens repetities maar zeker ook in de manier van uitvoeren.

IMG_9486FYSIEK WERK EN STAGING

Sinds een aantal jaar werk ik samen met Wilma ten Wolde van het Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jeugdkoor als bewegingscoach en regisseur. Dit betekent dat ik naast het fysieke werk dat ik doe met zangers ook een uitvoeringsconcept maak voor elk concert. Dit concept behelst zowel de staging van de nummers/liederen als ook het maken van overgangen tussen de nummers/liederen. Op deze manier behoud je een goede concentratie en flow binnen het concert en voorkom je dat er hinderlijke fragmentatie ontstaat voor het publiek. Binnen deze concepten kies ik zowel voor zingen staand in een formatie als voor het creëren van bewegingen die het zangmateriaal optimaal dynamisch ondersteunen.

Ik geloof dat dit de enige manier is om echt iets toe te voegen aan het zingen, komende vanuit een andere discipline die “beweging” heet.

Geïnteresseerd in een workshop? Neem contact op via de contactpagina.